Vedoucí Katedry mezinárodního obchodu Petr Král v pořadu ČT Černé ovce
Ing. Petr Král, Ph.D., vedoucí Katedry mezinárodního obchodu a odborník na marketing pravidelně spolupracuje s ČT. Už několikrát za poslední roky se podíval s redakcí publicistického pořadu Černé ovce do obchodů v Německu a v Rakousku a porovnal je s českými super a hypermarkety. V tomto díle se zaměřili na regionální potraviny, tedy na nabídku pocházející z nejbližšího okolí.
„Lokální potraviny jsou formou, jak podporovat lokální producenty, uchovávat péči o krajinu a zemědělství především v těch oblastech, kde lidé žijí. Samozřejmě je tam i ekologický dopad, protože se potraviny nedopravují na tak velkou vzdálenost, a je tam i pocit spotřebitelů, kteří rádi vidí potraviny, které přicházejí z jejich nejbližšího okolí,“ říká k tématu Petr Král.
Společně s redakcí Černých ovcí v každém ze supermarketů porovnávali nabídku lokálních potravin včetně jejich ceny, dostupnosti i logistiky. V Rakousku a Německu je dostupnost lokálních produktů samozřejmostí. V České republice musel štáb navštívit celkem tři velké obchody, aby se jim podařilo obstarat stejný nákup, jako v sousedních zemích.
„Situace se v Česku asi nezmění jen tak. Bude jednak potřeba tlak spotřebitelů, kteří už ho ukázali tím, jak začali chodit na farmářské trhy, ale regionální produkce bude samozřejmě narážet na velkou koncentraci v oblasti produkce potravin, kdy máte na trhu v každé oblasti několik velkých hráčů, a je otázka, kde se nakonec tyhle dva trendy potkají a kolik bude ve finále spotřebitelů, kteří budou mít lokální produkty opravdu jako jednoznačnou preferenci,“ uzavírá Petr Král.
Celou reportáž můžete najít v Archivu ČT ZDE.