Vedoucí katedry, Ing. Petr Král, Ph.D., v ČT Černé ovce: Srovnání cen potravin a drogerie – nejlevnější výrobky v regále
Jak se změnily ceny potravin a drogistického zboží za poslední půlrok? Ing. Petr Král, Ph.D., vedoucí Katedry mezinárodního podnikání, opět společně s redakcí publicistického pořadu Černé ovce provedl průzkum cen tentokrát v Česku, Německu a na Slovensku v 6 různých obchodních řetězcích a specializovaných drogistických obchodech.
Spotřební koš byl postaven jinak než v předchozích reportážích, kdy nebyla pozornost věnována konkrétním značkám, ale nejlevnějším výrobkům v regále. V prvním díle bylo zvoleno 13 základních potravin jako jsou například jablka, brambory, vejce, čerstvý chléb, bílý jogurt, mléko nebo vejce, a v druhém díle 13 drogistických výrobků jako například papírové kapesníky, toaletní papír či tuhé mýdlo.
Výsledky šetření se značně liší mezi základními potravinami a drogistickými výrobky. V případě základních potravin vychází Česká republika jako nejlevnější, zatímco Německo jako nejdražší. „V okamžiku, kdy jsme vlastně vynechali značkové výrobky, tak nejednou Česká republika v tom hodnocení výrazně poskočila oproti Německu. Ukázalo se, že zatímco dříve vždycky vycházelo, že u značkových výrobků je Česká republika výrazně dražší, než je Německo a vlastně i další sousední země, tak najednou v situaci, kdy jsme hledali tu nejlevnější variantu, tak jsme viděli, že vlastně nákup v Česku lze pořídit za podobné ceny jako v Německu nebo dokonce za ceny nižší,“ shrnuje Ing. Petr Král, Ph.D.
V případě drogistických výrobků jsou výsledky šetření odlišné – Německo vychází výrazně levnější a Slovensko naopak jako nejdražší. Šetření uzavírá Ing. Petr Král, Ph.D. takto: „Viděli jsme v Česku a vlastně ve všech třech těch srovnávaných zemích, ale v Česku ten rozdíl byl poměrně markantní, že nákupem drogerie v tom specializovaném drogistickém řetězci můžete poměrně výrazně ušetřit, kdy skutečně ten nákup v supermarketu té nejlevnější drogerie byl v zásadě o polovinu dražší než stejný nákup, když jsme jej provedli v drogistickém řetězci. Takže určitě se spotřebitelům vyplatí jít do specializovaného obchodu, kde je přece jenom i větší nabídka, ale ty ceny jsou výrazně nižší než v supermarketech.“
Reportáž týkající se základních potravin můžete najít ZDE
Reportáž týkající se drogistických výrobků naleznete ZDE.
Ing. Petr Král, Ph.D., je od roku 2014 vedoucím Katedry mezinárodního podnikání (dříve Katedry mezinárodního obchodu). Specializuje se na problematiku mezinárodního marketingu, zejména mezinárodní marketingové komunikace. Působil a působí jako hostující profesor na partnerských universitách v zahraničí (Francie, Rakousko, Lotyšsko, Čína, USA). Na VŠE vyučuje i v anglických programech International Business a CEMS. Je členem Faculty Group for Marketing v mezinárodní strategické alianci CEMS. Realizoval několik výzkumů a projektů ve spolupráci s korporátními partnery VŠE. Jako lektor působil a působí mj. v Exportní akademii Czech Trade a v kurzech Sportovní diplomacie organizovaných FMV ve spolupráci s Českým Olympijským Výborem. V praxi se věnuje zejména poradenství pro malé a střední české podniky, které expandují na německý trh.