Srovnání poštovních služeb nabízených v Česku, Německu a Rakousku: doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D. v ČT ČERNÉ OVCE
S blížícím se začátkem semestru v rámci poohlédnutí se za letními měsíci Katedra mezinárodního podnikání s radostí sdílí informaci o zajímavé reportáži z úterý 20. června 2023. Doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D., zástupce vedoucího Katedry mezinárodního podnikání, odborník na problematiku komerčních komunikací, brandingu a retail marketingu, vystoupil již podruhé v pořadu ČT Černé ovce. Reportáž se zaměřovala na srovnání poštovních služeb nabízených v Česku, Německu a Rakousku. Z podobně velkých měst z každé země byly poslány identické balíky a obálky nejen obyčejně, ale i za využití služby pro sledování balíků.
Štáb navštívil pobočky pošt v německých městech Waldkirchen a Pasov, rakouském městě Ried im Innkreis a v českých Prachaticích a Českých Budějovicích. V Německu se nacházely kromě klasických poštovních poboček také pobočky v rámci supermarketu či kopírovacího centra a v Rakousku byla možnost využití poměrně intuitivních samoobslužných zón. České přepážky byly v porovnání s předešlými méně efektivní a chaotičtější, velkým rozdílem byla také nutnost vyplňovat podací lístky, které se v Německu ani Rakousku vyplňovat nemusely. I v cenovém srovnání vychází Česká republika nejhůře, poslání obyčejné zásilky v podobě jednoho balíku a jednoho dopisu stálo 421 Kč, zatímco v Německu stejná zásilka stála 344 Kč a v Rakousku 384 Kč.
„Německá pošta je typická tím, že je velmi efektivní, a co je hodně ještě důležité je vysoká míra digitalizace. Díky míře digitalizace se ty procesy zrychlují. V Rakousku jsme sice viděli jenom jednu pobočku, ale tady byla výborně vyřešená samoobslužná zóna, která byla funkční 24 hodin denně, takže z tohoto pohledu se jeví ta úroveň služeb a dostupnost služeb rakouských poboček možná ještě lepší než v Německu. Českou poštu hodnotím z hlediska šíře nabízených služeb velmi dobře, co hodnotím negativně je efektivita prodejních ploch a efektivita prodejního personálu, a za další neefektivní procesy, vede to potom k tomu, že je zákazník zmatený, neví, jak reagovat, jakým způsobem podat balík, zásilku, a to je určitě věc, která by se měla zásadně zlepšit,“ shrnuje doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D. výsledky srovnání.
Doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D., působí na VŠE (původně na Katedře obchodního podnikání a komerčních komunikací) od roku 2005 jako odborný asistent, od roku 2020 jako docent. Věnuje se zejména problematice komerčních komunikací, brandingu a retail marketingu. Podílí se na výuce klíčových povinných předmětů Retail business, Retail marketing a Retail management v bakalářském studijním programu Mezinárodní obchod v českém jazyce. Připravil rovněž analogické předměty i v jazyce anglickém tak, aby mohly být jako povinné zavedeny v bakalářském studijním programu International Business v anglickém jazyce. Působí také jako hostující profesor na University of Northern Colorado v USA a dalších univerzitách v zahraničí (Španělsko, Irsko, Rakousko). Ve svých výzkumných aktivitách se vedle brandingu věnuje také společenské odpovědnosti firem, green marketingu a udržitelnosti. Aktivně rovněž působí v několika společnostech, které se zabývají mezinárodním obchodem s rychloobrátkovým zbožím.
Celou reportáž můžete najít v Archivu ČT zde.