doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D. a dostupnost služeb České pošty v ČT ČERNÉ OVCE
V úterý 7. listopadu vystoupil doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D., zástupce vedoucího Katedry mezinárodního podnikání a odborník na problematiku komerčních komunikací, brandingu a retail marketingu, opět v pořadu ČT Černé ovce. Tentokrát se reportáž zaměřila na dostupnost služeb České pošty po zrušení 300 jejích poboček. Štáb posílal ze čtyř poboček v různých městech (Tábor, Benešov, Praha 3 a Plzeň) jeden balík velikosti S a obálku velikosti A5. Pobočky byly hodnoceny dle následujících kritérií: dostupnost parkování, bezbariérový přístup, otevírací hodiny, čekací doba, efektivnost a rychlost obsluhy, míra digitalizace, počet obsazených přepážek a cena.
Ačkoliv štáb posílal identické balíky a dopisy, které by měly všude stát stejně, platil na každé přepážce jiné ceny. Ceny balíků se pohybovaly v rozpětí 98-129 korun a dopisy v rozpětí 27-38 korun.
V Táboře z původních pěti přepážek zbyly pouze dvě a v současnosti vychází jedna pobočka na 17 000 obyvatel. V Benešově sice žádné pobočky zrušeny nebyly, ale podobně jako v Táboře vychází jedna na 17 000 obyvatel. V Praze 3 jich bylo zrušeno celkem pět a zbyla pouze jedna, což vychází na jednu pobočku na 74 000 obyvatel. V Plzni bylo zrušeno dokonce 11 poboček a zbylo jich 10, k tomu bylo vytvořeno ještě 5 poboček pošty partner plus, která vznikla v exponovaných místech obecní iniciativou. Přestože bylo zrušeno 10 poboček, je na tom nejlépe – na každou z nich vychází 12 000 obyvatel.
Parkování bylo řešeno nejlépe na pobočce v Plzni. „Jsme v areálu obchodního centra a poblíž hypermarketu a toto, si myslím, je krásná ukázka toho, jak by mohla být pošta umístěna, tak aby se k ní dalo dobře dojet a zaparkovat,“ poznamenal doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D.
Až na Prahu 3, využívaly všechny pošty všechny přepážky. „To místo je využité, co se týká efektivity prodejní plochy,“ popisuje doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D. Situace v Praze 3, kde štáb čekal 52 minut, byla následující: „Z těch deseti [přepážek] jsme viděli, teď momentálně jich funguje 5 … a máme tady 30 lidí ve frontě, takže to je špatně. Během 20 minut, co tady už čekáme, se fronta zvětšila z 30 na 50 lidí a stále je otevřený stejný počet přepážek jako na začátku, co jsme sem dorazili.“
Otevírací doba pošt nebyla vždy řešena nejlépe. „Myslím si, že by to mohlo být i dřív třeba od 7 hodin ráno, protože musíme počítat s tím, že řada lidí chodí do práce třeba na osmou hodinu a tím pádem už nestíhají vyřídit ty věci, co jsou potřeba,“ poznamenal doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D. Bezbariérový přístup na tom byl podobně – některé pobočky byly naprosto bezbariérové, zatímco na jiných přístup nebyl řešen nejšťastněji a někde byl dokonce nefunkční.
Situaci České pošty shrnuje doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D. následovně: „Ty procesy jsou pořád hodně komplikované, složité, a zastaralé. Úroveň digitalizace úplně neodpovídá té úrovni, co je v Rakousku a Německu.“
Celou reportáž můžete najít v Archivu ČT zde.