Srovnání dostupnosti regionálních produktů v Česku, Německu a Rakousku v ČT ČERNÉ OVCE

Ve čtvrtek 19. října vystoupili Ing. Petr Král, Ph.D., vedoucí Katedry mezinárodního podnikání a odborník na problematiku mezinárodního marketingu, a doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D., zástupce vedoucího a odborník na problematiku komerčních komunikací, brandingu a retail marketingu, opět v pořadu ČT Černé ovce. Tentokrát se reportáž zaměřila na srovnání dostupnosti 11 různých regionálních produktů (ovoce, mléčné produkty, chléb, džus a další) v Česku, Rakousku a Německu ve městech České Budějovice, Wels a Pasov. V každé zemi byl vybrán supermarket, který má na daném trhu největší podíl – v Německu řetězec EDEKA, v Rakousku Billa a v Česku Albert.

Německo v průzkumu vyšlo nejlépe, z 11 potravin bylo 7 regionálních a zbylé 4 byly tuzemské. Regionální potraviny v rakouské Bille byly podobně dostupné – 6 regionálních a 5 tuzemských. V Rakousku byl problém sehnat regionální masné produkty, nakonec štáb našel šunku pocházející ze vzdálenosti 200 km. Ing. Petr Král, Ph.D. situaci popisuje takto: „ale to už je značka, kterou můžeme těžko považovat za regionální v situaci, kdy se prodává ve všech okolních zemích. Tady vidíme na tom i maďarské popisky, přestože je tady napsané, že je to regionální.“ Mléčné výrobky na tom byly v porovnání lépe: „Je to úplně lokální produkt. Vlastně i to balení tomu docela napovídá, že tady máte všechny ty trvanlivé tetrapaky a mezi tím skleněné lahve v přepravkách, aby vás rovnou upozornili, že si tady můžete koupit lokální produkt …“ U regálu s vajíčky si dokonce zákazník mohl naskenovat QR kód, aby zjistil konkrétní informace o sedlákovi a farmě, která je dodává.

Česká republika se v porovnání umístila až na třetím místě, regionální produkty bylo těžké a časově nákladné najít – pouze 3 potraviny byly regionální a 1 zkoumaná položka dokonce ani nepocházela z Česka. „Tady se krásně ukazuje, že je tady určitě tlak na optimální poměr cena-kvalita, ale samozřejmě nejsou tu ani zdaleka regionální potraviny,“ shrnuje doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D. „Řetězce by se mohly rozšířit nebo měly rozšířit tu svoji nabídku o ty regionální potraviny a když už jí budou mít, tak je taky potřeba ji pořádně označit a oddělit od toho zbytku.“

Celou reportáž můžete najít v Archivu ČT zde.

 

Srovnání dostupnosti regionálních produktů v Česku, Německu a Rakousku v ČT ČERNÉ OVCE